(English below)

Øystein Sevågs musikk er bygget på en bakgrunn innenfor klassisk europeisk musikk, jazz, rock, elektronisk avantgarde og folkemusikk fra ulike kulturer. Rundt 1990 nådde den et publikum over hele verden gjennom flere amerikanske plateselskaper. I 2023 ble den strømmet over 16 millioner ganger fordelt på 183 land. Strømmetallene øker stadig, og pr. januar 2024 strømmes musikken hans ca 100.000 ganger daglig.

Øystein Sevåg er født 19. mars 1957 i Bærum utenfor Oslo. Han er sønn av folkemusikkforskeren Reidar Sevåg, og ble tidlig eksponert for både norsk folkemusikk og den europeiske kanon.

Øysteins har spilt en rekke instrumenter gjennom oppveksten, og det gjør at hans komposisjoner i stor grad er utøverorientert. Han har spilt piano fra han var 5 år og var i ungdomsårene innom gitar, bass og kirkeorgel før han landet på tverrfløyte, som ble hans hovedinstrument under studiet på Barratt Dues Musikkinstitutt. Han har komponert fra tenårene, og studiene løp parallelt med komposisjonesstudier hos Bjørn Fongaard og Johan Kvandal.

Etter avsluttet musikkstudium i 1982 har han vært aktiv som komponist på heltid. De første årene etter studiet var han med i Ny Musikk komponistgruppe, og komponerte både kammermusikk og “elektroakustisk” musikk i denne perioden. Han eksperimenterte mye med lydens 3-dimensjonale aspekt gjennom ambiosoni, og implementerte erfaringer herfra i senere arbeid med mer konvensjonell musikk.

I årene 1987-97 arbeidet han mye med melodisk groove-basert musikk der han ønsket å forene improvisasjonselementer med gjennomkomponert flerstemmighet. Dette førte til flere album som fikk stort nedslagsfelt i USA og verden forøvrig på 90 tallet, gjennom album som “Close Your Eyes and See”, “Link”, “Global House” og “Bridge”. Her medvirket mange av Norges fremste jazzmusikere, som Bendik Hofseth, Nils Petter Molvær, Paolo Vinaccia, Eivind Aarset, Lakki Patey, samt Philharmonia Orchestra (London), Vertavokvartetten og den tyske fiolinisten Maria Eisenburger. Denne perioden ga Sevåg frihet til å utvikle nye prosjekter uavhengig av kommersielle hensyn.
(Full oversikt over musikere og ensembler på Sevåg prosjekter på Wikipedia).

Fra 1999 til 2005 bodde han i Tyskland, der tiden ble brukt til refleksjon og ny research. Sevåg utforsket bruk av musikk i terapeutisk sammenheng. Samtidig tok han opp igjen partiturbasert musikk, med hovedfokus på polyfoni.

Sevåg var tilbake i Oslo i 2006, og i årene som fulgte spilte han mange konserter med både egen og andres musikk ved siden av komposisjonsarbeidet. I 2014 vant han sammen med Benedicte Torget NOPAs musikkpris for verket “Karin Boye sånger”, for stemme, piano og strykere.

Nylige urfremføringer
21. januar 2021 hadde hans fagottkonsert «European Memories» verdenspremiere, fremført av og tilegnet Per Hannevold og Bergenfilharmonien i Grieghallen, Bergen, dirigert av Ed Gardner.

17. oktober 2021 ble korverket Rückruf til tekster av den tyske poeten Marie T. Martin urfremført med Majorstua Kammerkor dirigert av Øystein Fevang, i Gamle Aker Kirke, Oslo. Marie Martin døde få uker etter urfremføringen, bare 39 år gammel. Sevåg overveier å utvide verket med instrumentaldeler til et requiem bygget rundt Marie T. Martins poesi.

25. mai 2022 ble Sevågs Concerto for Tenor Saxophone and Orchestra urfremført, tilegnet og fremført av Sevåg mangeårige samarbeidspartner, saksofonisten Bendik Hofseth og Kristiansand symfoniorkester.

8. November 2023 ble tre nye kammermusikkverk urfremført under Asker Kammermusikkfestival:
“Midsummer Night Scenes” – Flute Quintet (2018). Tilegnet fløytekvintetten 5 på Tvers.
“Through the Arches” – Baroque Cello trio (2023).
“A Day in the Village” – Brass Quintet (2018). Tilegnet Oslo Messingkvintett.

Sevåg arbeider for tiden på følgende prosjekter:
“Visual 2” (nytt album med Lakki Patey, en oppfølger til albumet Visual fra 1994 (som ble kåret til “best ambient album of the year” av wind and wire magazine, USA, 1996. Lanseres i 2024.

“Lacrimosa” (nytt, akustisk band album) 2024.

“The Kyiv Project” (for solo stemme (B. Torget), kor, kammerorkester. 2025.

 



Øystein Sevåg is an internationally acclaimed and award-winning composer and pianist. He was born on March 19th. 1957 in Bærum outside Oslo, Norway.

Øystein Sevåg believes in the healing potential of music. His music is developed from a background in classical music, jazz, rock, electronic avant-garde, and folk music of different cultures.  Øystein Sevåg is the son of folk music scientist Reidar Sevåg and was early introduced to both Norwegian folk music as well as the European classical canon. Øystein played the piano from the age of 5 and spent his youth playing guitar, bass and church organ before landing on the traverso flute, which became his main instrument during his classical music studies at the Barratt Due Music Institute in Oslo. He has composed music since his teens, and his instrumental studies ran in parallel with composition studies with Bjørn Fongaard and Johan Kvandal.

Since graduating in music in 1982, he has been active as a full-time composer. In the first years after his studies, he was part of the New Music composer group in Norway, and composed both chamber music and “electroacoustic” music during this period. He experimented a lot with the 3-dimensional aspect of sound through ambionosinic technology, and implemented experiences from this in later work with more conventional music.

In the years 1987-97 Sevåg focused on melodic groove-based music where he wanted to combine improvisational elements with thoroughly composed polyphony. This led to the albums “Close Your Eyes and See”, “Link”, “Global House” and “Bridge”, which had a large impact on the instrumental music scene US and the rest of the world in the 90’s,. Many of Norway’s leading jazz musicians participated, such as Bendik Hofseth, Nils Petter Molvær, Paolo Vinaccia, Eivind Aarset, Lakki Patey, as well as the Philharmonia Orchestra (London), the Vertavo String Quartet, and the german violinist Maria Eisenburger. This period gave Sevåg the freedom to develop new projects independent of commercial considerations.

From 1999 to 2005 he lived in Germany, where the time was used for reflection and new research. Sevåg explored the use of music in a therapeutic context. At the same time, he resumed his work with score-based music.

Sevåg was back in Oslo in 2006, where in addition to composing he played many concerts I the following years, with both his own and others’ music. In 2014, together with Benedicte Torget, he won NOPA’s music-branch prize for the album “Karin Boye songs”, for voice, piano and strings, based on lyrics by the Swedish iconic poet Karin Boye (1900-1941).

In 2021, his bassoon concert «European Memories» had its world premiere, performed by and dedicated to Per Hannevold and the Bergen Philharmonic Orchestra in Grieghallen, Bergen, conducted by Ed Gardner.

In October 2021, the a capella choral work Rückruf was premiered to texts by the German poet Marie T. Martin, with Majorstua Chamber Choir conducted by Øystein Fevang, in Gamle Aker Church, Oslo. The poet Marie T. Martin died only a few weeks after the premiere, only 39 years old.  Sevåg is considering to expand the work with instrumental parts, developing a Requiem based on Marie T. Martins mysterious lyrics.

May 25th. 2022, Sevåg´s Concerto for Tenor Saxophone and Orchestra was premiered, dedicated to and performed by Bendik Hofseth and Kristiansand Symphony Orchestra.

November 8th. 2023 three new chamber music works was premiered in Norway:
• “Midsummer Night Scenes”  – Flute Quintet (2018). Dedicated to the flute quintet 5 på Tvers.
• “Through the Arches” – Baroque Cello Trio (2023). Dedicated to the Baroque cello-trio MÓT.
• “A Day in the Village” – Brass Quintet. (2018) Dedicated to Oslo Messingkvintett.

Sevåg is in the moment working on the following projects:
Visual 2 (new album with Lakki Patey, a follow-up to the Visual album (1994))
Lacrimosa (a new acoustic band album) 2024,
The Kyiv Project (for solo voice (Benedicte Torget), mixed choir and chamber orchestra. (2025)